Katekizam o krizi u Crkvi

U prodaji je dostupan Katekizam o krizi u Crkvi, monumentalno djelo za razumijevanje trenutne crkvene krize s pitanjima i odgovorima o svim najvažnijim temama koje se tiču sadašnjeg stanja Crkve.

Knjiga je dostupna u prodaji u kapelama Svećeničkoga bratstva sv. Pija X. u Hrvatskoj, a moguće ju je naručiti i poštom na e-mail adresu: fsspxhr@gmail.com.

Meki uvez, 305 stranica
Cijena: 7 € (+ poštanski troškovi)

U nastavku donosimo kazalo sadržaja i tekstove predgovora objavljene u knjizi.

Sadržaj

I. Kriza u Crkvi

1) Postoji li danas kriza u Crkvi?
2) Je li ova kriza kriza vjere?
3) Je li to i kriza morala?
4) Postoji li danas i kriza klera?
5) Kako se trenutačna kriza razlikuje od crkvenih kriza u prošlosti?

II. Vjera

6) Što je vjera?
7) Kako se vjera prenosi?
8) Je li Sveto pismo jedini izvor objave?
9) Tko nam autoritativno može reći što pripada objavi?
10) Koja je posljedica nijekanja dogme?
11) Nije li vjera prije svega osjećaj?
12) Može li se vjera mijenjati?
13) Može li nekoliko religija posjedovati istinsku vjeru?
14) Kako možemo prepoznati da je katolička vjera istinita?
15) Je li vjera nužna za spasenje?

III. Crkveno učiteljstvo

16) Tko u Crkvi ima moć naučavati s vlašću (učiteljski autoritet ili učiteljstvo)?
17) Je li crkveno učiteljstvo nepogrešivo?
18) Kada je papa nezabludiv (nepogrešiv)?
19) Kada su biskupi nepogrešivi?
20) Koja je odgovornost biskupa za trenutačnu krizu u Crkvi?
21) Dijeli li i papa odgovornost za trenutnu krizu u Crkvi?
22) Zašto te pape neki smatraju konzervativnima?
23) Nije li Benedikt XVI. pokrenuo povratak Tradiciji?
24) Kakvo je stanje u Crkvi pod papom Franjom?
25) Jesu li posaborski pape krivovjernici (heretici)?
26) Postoje li analogni primjeri papinskih manjkavosti u povijesti Crkve?

IV. Drugi vatikanski sabor

27) Po čemu se Drugi vatikanski sabor razlikuje od prethodnih sabora?
28) Koji je bio utjecaj Koncila na krizu u Crkvi?
29) Kako su liberali preuzeli Koncil u svoje ruke?
30) Bi li trebalo odbaciti sve dokumente Drugoga vatikanskoga sabora?
31) Koje su glavne zablude Drugoga vatikanskoga sabora?
32) Nije li Drugi vatikanski sabor nepogrešiv u onoj mjeri u kojoj je on sredstvo redovnoga učiteljstva?

V. Vjerska sloboda

33) Je li Isus Krist kralj građanskoga društva?
34) Nije li Isus Krist rekao da njegovo kraljevstvo nije od ovoga svijeta?
35) Ima li, dakle, država obveza prema Gospodinu Isusu Kristu i prema religiji?
36) Kakav bi trebao biti odnos između Crkve i države?
37) Moraju li u katoličkoj državi građani biti katolici?
38) Postoji li pravo na slobodno prakticiranje bilo koje religije?
39) Što Drugi vatikanski sabor naučava o vjerskoj slobodi?
40) Kako Drugi vatikanski sabor pokušava opravdati vjersku slobodu?
41) Nije li vjerska sloboda učinak čovjekove slobode?
42) Je li nova liturgija zadržala blagdan Krista Kralja?
43) Koje su posljedice vjerske slobode?

VI. Ekumenizam

44) Što se podrazumijeva pod ekumenizmom?
45) Kakvu prosudbu trebamo donijeti o ekumenizmu s gledišta katoličke vjere?
46) Koje je novo shvaćanje ekumenizma?
47) Jesu li nekatoličke kršćanske vjeroispovijesti doista djelomična ostvarenja Kristove Crkve?
48) Jesu li nekatoličke kršćanske vjeroispovijesti i nekršćanske religije sredstva spasenja?
49) Štuju li nekršćanske religije pravoga Boga?
50) Kako trebamo prosuditi teoriju o „anonimnim kršćanima“?
51) Jesu li svi ljudi automatski spašeni po Kristu?
52) Kako valja prosuditi molitveni susret religija u Asizu?
53) Koji su rezultati ekumenizma?
54) Nije li ekumenizam potreban radi bratske ljubavi?

VII. Nova Misa

55) Što je sveta Misa?
56) Tko je nijekao da je Misa žrtva?
57) Umanjuje li nauk Crkve o svetoj Misnoj Žrtvi važnost Žrtve Križa?
58) Je li sveta Misa također gozba ili večera?
59) Tko naučava da je Misa i žrtva i večera?
60) Je li tridentska Misa ukinuta?
61) Je li novi obred Mise adekvatan izraz katoličkoga nauka o svetoj Misnoj Žrtvi?
62) Je li protestantizacija novoga obreda Mise bila namjerna?
63) Je li proglašenje obreda pokriveno nepogrešivošću Crkve?
64) Što trebamo misliti o služenju Mise prema narodu?
65) Je li nova Misa valjana?
66) Je li dopušteno sudjelovati na novoj Misi?
67) Kako bi trebalo primati svetu pričest?
68) Je li pričest na ruku dostojan način primanja pričesti?
69) Koje su posljedice pričesti na ruku?
70) Je li potrebno služiti Misu na latinskom jeziku?
71) Zar vjernici ne razumiju Misu bolje kada se služi na njihovom vlastitom jeziku?
72) Koji drugi razlozi govore u prilog uporabe latinskoga u liturgiji?

VIII. Katoličko svećeništvo

73) Tko je katolički svećenik?
74) Mogu li se službenici protestantskih zajednica usporediti sa svećenicima?
75) Može li žena biti zaređena za svećenicu?
76) Koji je temeljni razlog zašto žene ne mogu biti svećenice?
77) Ne može li se Crkvu optužiti da drži žene u podređenome položaju?
78) Zašto Crkva od svećenika zahtijeva da žive u celibatu?
79) Nije li celibat neljudsko ograničenje protiv naravi?
80) Ne bi li ukidanje celibata pomoglo u nestašici svećenika?
81) Ima li celibat apostolsko porijeklo?
82) Zašto je svećenicima katoličkih istočnih obreda dopušteno ženiti se?

IX. Sakramenti

83) Što je sakrament?
84) Shvaćaju li se danas sakramenti drukčije?
85) Jesu li sakramenti slavlja zajednice?
86) Može li Crkva ukinuti sakramente ili uvesti nove?
87) Može li Crkva mijenjati obred sakramenata?
88) Izražavaju li novi obredi bolje bit sakramenata?
89) Jesu li sakramenti podjeljivani prema novim obredima valjani?
90) Trebaju li se primati sakramenti po novim obredima?

X. Nadbiskup Lefebvre i Svećeničko bratstvo sv. Pija X.

91) Što je Svećeničko bratstvo sv. Pija X.?
92) Kojem cilju teži Svećeničko bratstvo sv. Pija X.?
93) Je li ukinuće Bratstva sv. Pija X. bilo valjano?
94) Je li suspenzija nametnuta nadbiskupu Lefebvreu bila valjana?
95) Nije li on ipak trebao ostati poslušan?
96) Je li zakonito suprotstaviti se papi?
97) Jesu li biskupska posvećenja 1988. izazvala raskol?
98) Ima li Svećeničko bratstvo sv. Pija X. pogrešan pogled na Tradiciju?
99.) Što su to „Ecclesia Dei zajednice“?
100.) Je li moguće nastaviti suradnju s Rimom?

Dodatak

Može li papa promijeniti liturgiju?
Je li Crkva stoljećima gazila ljudska prava?
Ovlast za ispovijedanje u izvanrednim slučajevima
Postsinodalna pobudnica Amoris laetitia – pobjeda subjektivizma

Popratna riječ

„A ovo je život vječni: da spoznaju tebe, jedinoga pravoga Boga, i koga si poslao, Isusa Krista.“ (Iv 17, 3)

Svaki put kada je katolička istina u olujama vremena na poseban način bila ugrožena, teolozi su potaknuti Duhom Svetim stali pisati djela u njezinu obranu. Jer krivovjerje napada Kristovo Tijelo uvijek poput čireva raka, oslabljuje i iskrivljuje vjeru, zavodi duše i tako ugrožava njihovo vječno spasenje. Čovjek može živjeti upravo samo od istine. Kršćanin može živjeti samo od vjere (usp. Rim 1, 17), nikada od zablude i nikada od laži.

Što bi, dakle, moglo biti korisnije u našem današnjem vremenu neomodernizma, dvoznačnosti i liberalnih sofizama nego izdati katekizam o buktećoj crkvenoj krizi, koja je u prvome redu kriza filozofije i teologije, kriza prenošenja vjere i vjerske prakse? Iz toga potom slijedi kriza morala, cjelokupnoga kršćanskoga života (bogoslužja, svećeničkoga i samostanskoga života, zvanja, euharistijske i marijanske pobožnosti itd.), discipline, propadanje biskupija i župa. U službu istine svakako pripada nezahvalni posao prokazati zablude i razotkriti krivotvoritelje. Samo tako Crkva može ozdraviti, samo će tako vjernici moći izbjeći pomutnju i epidemično zarazni krivovjerni duh. Bog je doista svoje svećeništvo ustanovio „da istrebljuje i ruši, da gradi i sadi“ (Jer 1, 10).

Čitamo li bez predrasuda u ovoj knjizi trijezne prosudbe stanja o novome bogoslužju, ekumenizmu i vjerskoj slobodi, o pitanju koja je krivnja pape i biskupa tijekom Drugoga vatikanskoga sabora i nakon njega, morat ćemo priznati koliko su dobro utemeljena postavljena pitanja i odgovori. Ovdje se ne iznose privatna mišljenja niti predlažu smione teorije. Ovdje se ispituju novotarije u svjetlu tradicionalnoga nauka Crkve. Neka se zato „Katekizam o krizi u Crkvi“ što više raširi i snažno pridonese nadvladavanju upravo te krize. Njegovome autoru pripada hvala za njegovu službu za istinu, za duše, za svetu Rimokatoličku Crkvu.

„Upoznat ćete istinu i istina će vas osloboditi“, govori Gospodin u evanđelju (Iv 8,32). Njegova je riječ uvijek valjana jer je božanska.

Jaidhof, blagdan Tijelova, 29. svibnja 1997.

p. Franz Schmidberger,
prvi asistent Svećeničkoga bratstva sv. Pija X.

Predgovor prvom izdanju

Ova knjiga plod je inicijative poglavara Svećeničkoga bratstva sv. Pija X.

Ovaj katekizam želi objasniti katoličke pozicije koje su danas najčešće napadane te ih obraniti protiv modernih zabluda. Pri tim se pojašnjenjima s jedne strane željela izbjeći previše znanstvena razina govora, no s druge se strane ipak pokušalo da to ne bude previše površno i da se uđe u srž problema. Često se u tekstu ili u napomenama upućuje na daljnju povezanu literaturu.

Zahvaljujem p. Schmidbergeru za pregled i ispravak rukopisa.

Neka ova knjiga u današnjem vremenu pomutnje pruži doprinos da bi se katolička istina ponovno bolje spoznala i više uzljubila.

Zaitzkofen, blagdan Kristova Uzašašća, 8. svibnja 1997.

p. Matthias Gaudron

Predgovor trećem izdanju

Katekizam o krizi u Crkvi pokazao se odmah nakon objave kao odgovor na istinsku potrebu vjernika. Otada je preveden na poljski, francuski, engleski i portugalski jezik. Francusko su izdanje preuzeli dominikanci iz samostana u Avrilléu te ga u dogovoru sa mnom aktualizirali. Ovo treće izdanje sada je dalo priliku da ga se i na njemačkome jeziku proširi i aktualizira jer se od drugoga izdanja iz 1999. u Crkvi Božjoj dogodilo mnogo toga što je značajno za temu ove knjige – sjetimo se samo priznanja slobode tradicionalnoj Misi i povlačenja dekreta o izopćenju protiv biskupa Svećeničkoga bratstva sv. Pija X.
Načinjena su djelomična proširenja i produbljenja i u pitanjima koja predstavljaju vremenski neuvjetovane istine katoličke vjere, tako da bi sada katekizam mogao, nadamo se, još bolje ispuniti svoj cilj pružanja orijentacije u našem duhovno pomućenome vremenu.

Berlin, Velika subota, 3. travnja 2010.

p. Matthias Gaudron

Predgovor četvrtom izdanju

Od posljednjega izdanja u Crkvi prošao je još jedan pontifikat. Ako je za pape Benedikta XVI. došlo do izvjesnoga oporavka konzervativnih snaga jer su one mogle računati s papinom dobrohotnošću, za pape Franje se kriza Crkve ponovno produbila te je čak ušla u novu fazu, budući da je pod njim uzdrman i katolički moral, koji su njegovi prethodnici još uglavnom dobro branili.

Stoga sam ovo novo izdanje ponovno upotrijebio kako bih ga u nekim stvarima aktualizirao, dok je veći dio teksta ostao nepromijenjen.

Wangs, blagdan Bezgrješnoga Začeća Marijina,
8. prosinca 2016.

p. Matthias Gaudron

Napomene uz hrvatsko izdanje

Nakon dužeg rada oko prevođenja i uređivanja teksta, s radošću i ponosom možemo predstaviti hrvatsko izdanje Katekizma o krizi u Crkvi koji predstavlja monumentalno djelo za razumijevanje stanja u kojemu se Crkva nalazi u postkoncilskom razdoblju. Tekst prati strukturu engleskog izdanja, gdje su glavna pitanja podijeljena na podpitanja te najčešće sadrže kratke odgovore. Tekst prvog engleskog izdanja (2010.) nadopunjen je i usklađen s posljednjim, četvrtim njemačkim izdanjem, u sadržaju koji je aktualiziran s obzirom na novije crkvene prilike. Uz to su, uz autorovu suglasnost, dodani pojedini elementi koje smo smatrali značajnim uvrstiti s obzirom na daljnja zbivanja u Crkvi do danas, kao i napomene i pojašnjenja koja se odnose na naše domaće prilike. Vjerujemo da će time uz onu univerzalno važeću analizu uzroka i značajki trenutne crkvene krize, ovo djelo pružiti i osvrt na aktualna zbivanja koja posljednjih godina samo povećavaju dramatičnost razmjera ove krize.

Neka Gospodin blagoslovi širenje ovog dragocjenog djela u našemu narodu, da bi što više duša moglo spoznati pravo stanje u kojemu se nalazi današnje Crkva te tako otkriti put istinskoj, nepomućenoj katoličkoj vjeri i svetoj Misi svih vremena!

Zagreb, blagdan sv. Antuna Padovanskog, 13. lipnja 2024.

p. Marko Tilošanec